Виховання дітей

Як заохотити дитину до творчості: поради щодо малювання, ліплення та аплікацій для різного віку

Багато батьків передчувають, коли малюк підросте і можна буде почати з ним щось творити! Але чим старше дитина стає, тим більше питань і розгубленості з’являється: з чого почати? Як познайомити малюка з малюванням? В якому віці можна показати пластилін і щось ліпити? А найголовніше – як не відбити у дитини інтересу до творчих занять?

Малювання

Коли починати: з моменту, коли дитина почала сидіти. Можна і раніше, але це просто незручно. З чого почати: нехай це будуть пальчикові фарби.

Давайте по одному кольору за один раз. Для зручності викладайте трохи фарби на тарілку, стеліть лист побільше, краще А3, і не заважайте. Звичайно, перші кілька разів, дитині треба показати, що саме можна робити з фарбою: вмочіть свій палець у фарбу і залишити сліди на аркуші.

Приготуйте заздалегідь рушник, а одягніть дитини в одяг, який не шкода. Деякі дітки малюють голяка, щоб прання було менше. Чи можна використовувати спеціальний фартух для малювання з довгими рукавами. Якщо дитина зовсім маленька, то посадіть його до себе на коліна.

Як продовжувати: після року вже можна показувати, як малювати пензлем, олівцем або фломастером. Для цього сядьте поряд з дитиною і почніть малювати щось самі. Це можуть бути і каракулі, і начерк пейзажу. Важливо те, що дитина побачить ваші дії і захоче їх повторити. Дайте йому таку можливість і за традицією не заважайте.

Якщо ви бачите, що є потреба, то можете показати, що можна малювати за допомогою олівця: лінії, точки, кола, овали. При цьому круги та овали можуть не утворюватись.

Коли дитина малює, він не звертає уваги на те, де знаходяться краю паперу. Як правило, малюки виявляють межі листа приблизно 2-2,5 років. Тому наполягати на тому, щоб дитина стримував свої творчі пориви і не бруднити стіл, немає сенсу. Або все одно буде бруднити, або перестане малювати.

Малюнки малюків до 2,5 років – це каракулі. Дитина малює їх знову і знову, це заворожує його, адже він залишає сліди своєї присутності в цьому світі. Цей період називається стадією марания. Між 2,5 та 3 роками дитина починає помічати, що його каракулі можу бути на щось схожими. І тоді поступово починає з’являтися власне малюнок.

Дітям подобається малювати на собі. Видайте пальчикові фарби або водорозчинні фломастери, і нехай насолоджується. Якщо дуже брудно, поставте художника у ванну. Принесіть потім дзеркало для самомилування. І посміхайтеся! Навіть якщо дитина намалює на собі несмывающимися фломастерами, це не страшно. Досвід показує, що через кілька днів зійдуть і вони.

Ліплення

  1. Коли починати: можна одночасно з малюванням, тобто з того моменту, коли дитина починає сидіти.
  2. З чого почати: не варто відразу давати малюкові пластилін, тому що його не можна їсти. Але можна ліпити з солоного тіста. Діти пробують його, але багато з’їсти не можуть.

Звичайно, перші зустрічі з тестом на ліпку походити не будуть. Покажіть малюкові, як можна залишати сліди на поверхні тесту, як туди можна “”ховати”” квасоля або макарони, як відщипувати шматочки.

Можна стискати тісто в долоньці або між двох долоньок, намагатися катати ковбаски, залишати відбитки різними предметами. Швидше за все, дитина сам щось буде робити з тестом, тоді просто не заважайте.

Можна ліпити якісь фігурки і давати малюку “на розтерзання”, діти це люблять. Також тісто або пластилін здорово налеплять, намазувати, возити, рвати, сипати шматочками, різати дитячим ножем і т. п.

Аплікація

  1. Коли починати можна з 1-1,5 років, змінюючи складність в залежності від можливостей дитини. Своєрідною репетицією аплікації є наклейки. Їх зараз продається безліч: окремо або в складі книжок із завданнями. Починати можна з року.
  2. З чого почати: покажіть дитині клей, поясніть, як він діє. Навчіть приклеювати цілі предмети на папір.

Коли малюк навчиться, то можна починати приклеювати предмети по частинах. Нехай спочатку частин буде небагато: ніжка гриба і капелюшок, квітка і стебло і т. п. можна Поступово ускладнювати завдання. А щоб дитина розуміла, що повинне вийти з частин, намітьте контуром підсумкову фігуру.

В аплікації можна використовувати папір різної фактури, листя та інші природні матеріали, тканини, стрічки тощо

Різні види творчості можна поєднувати між собою як завгодно. Наприклад, намалювати синьою фарбою морі і на наступний день наклеїти туди кораблик. Все залежить тільки від фантазії.

Буває, що малюк цілими днями робить щось негарне, дивне або безглузде. А дуже хочеться, щоб було гарне і як у книжках. Краще почекати і не висловлювати свою думку. Адже дитина ще зовсім малий і тільки вчиться. І він шукає свій власний шлях. Він знайде, не сумнівайтеся, але йому дуже потрібна підтримка батьків, ваша підтримка. Ніщо так не надихає дитину, як мамин захоплений погляд і схвалює посмішка. Надихайте своїх дітей знову і знову, кожен день!